L’any 1973 vam tindre una altra fita important del moviment
conservacionista, l’ajuntament de València
va crear una comissió per a decidir que fer amb el vell llit del Túria que havia quedat sense ús després
de la inauguració del Pla Sud i el
desviament del riu. En el Pla General
d’Ordenació Urbana (PGOU) de 1966 les autoritats van preveure aprofitar els
més d’un milió de metres quadrats del llit per a la construcció d’una autopista
que connectara el port amb
l’aeroport de Manises. Seria
l’entrada a València de la carretera
de Madrid, la futura autopista de “Levante”. En arribar al Grau enllaçaria amb l’autopista del Mediterrani que seguint tota
la frontissa marítima espanyola baixaria des de la frontera francesa fins a Algeciras. En eixir del llit del Túria la carretera passaria per
damunt del port seguint cap a Castelló, pel
traçat de l’autovia de Puçol, el
vessant sud travessaria la Devesa del Saler
per continuar fins a Alacant.
Pont del Real de València anys cinquanta |
La ciutat mancava totalment de jardins, si exceptuem els Vivers i el Botànic. En 1976 l’índex
de zona verd per habitant era de sols 0,69 m² quan l’Organització Mundial de la Salut (OMS) recomana entre 9 i 11 m². Per tant l’alternativa de fer una
gran zona verda al Túria fou l’opció
que defensà el potent Moviment Veïnal sota
l’eslògan: "El llit del Túria és
nostre i el volem verd".
Associació de Veïns de Torrefiel 1978, foto de Rafa Muñoz |
Aquest fou fenomen singular d’organització ciutadana, havia començat a
gestar-se en el si de les úniques organitzacions tolerades per la Llei d'Associacions de 1964, sols estaven
permeses les que no tingueren cap finalitat “política”. Els antifranquistes
aprofitaren aquestes associacions, militaren en associacions de mestresses de
casa, als sindicats verticals, o als grups de cristians base. Les primeres
reivindicacions del Moviment Veïnal foren
la campanya per salvar el Saler o
les protestes contra les taxes de clavegueram, molt sovint inexistents perquè s’utilitzava
l’ampla xarxa de séquies.
Les associacions veïnals en pocs
anys s’estengueren per totes les grans viles del país, l’any 1976 a la ciutat
de València hi havia 170
legalitzades. Foren un punt de trobada de ciutadans amb orígens molt diversos i d’aprenentatge de la democràcia. No hi havia
lideratges rígids, els que més treballaven esdevenien en dirigents.
Felicidad Lorente Sánchez |
Entre moltes dones i homes, destaquen dirigents com Felicidad Lorente Sánchez (Nombrevilla,
1917-2010) que va presidir la primera Associació
de veïns de Benimaclet fundada en 1974, també encapçalà el Moviment de Dones Democràtiques a València,
el cura obrer Marcial Martínez López (Palomera, ?-2013) a Natzaret, el militant del MCPV
i arquitecte Just Ramírez Palomar (València, 1948-1994) a Torrefiel, treballadors de les
drassanes com Arístides Andreu o Rafael Soler, o la historiadora Dolores García Cantús, militant del Partit Comunista del País Valencià.
Igual que va ocórrer amb la campanya de “el Saler per al Poble”, el vessant mediàtic l’encapçalà el diari “Las Provincias” i la seua directora Maria Consuelo Reyna (València, 1944). Començà al seu Almanaque de 1973, publicaren un article signat per Ignacio Docavo Alberti (Madrid, 1922-2016) i
l’escriptor Ricardo Bellveser Icardo
(València, 1948) en el que proposaven fer un gran parc urbà al llit del riu.
Mapa de València en 1938 |
Al despatx de l’enginyer Julián Marcelo Cocho es reuniren molts intel·lectuals per a preparar els articles de premsa i els documents que defensaven la necessitat de fer un gran jardí que vertebrara la ciutat. Assistiren intel·lectuals com el farmacèutic Miquel Gil Corell (1921-2003), l’arquitecte Carles Dolç (València, 1949), Tato Herrero, Rafa Ribera, la historiadora Trini Simó (València, 1935-2020), l’advocat Vicente Àlvarez i Rubio (Xàtiva, 1947), l’economista Vincent Guillamon o l’enginyer ecologista Guillermo Pons Ibáñez (Xàbia, ?-1997). També els col·legis professionals s'afegiren a la proposta i redactaren declaracions en contra d’omplir el riu amb una autopista.
Dins dels quadres franquistes s’alçaren algunes veus a favor de fer un llit verd, com la del regidor representant del terç familiar a l’ajuntament de València, Higinio Pérez Arce-Ares. En juliol del 73 presentà una moció demanant un parc al vell llit del Túria i proposant que s’obrira un concurs d'idees. El mateix ministre d'Obres Públiques, Gonzalo Fernández de la Mora (Barcelona, 1924-2002), va admetre eixe mateix any que “si els valencians volen que el llit siga zona verda, serà zona verda”, ja que “les obres públiques han de fer-se amb el consentiment i la satisfacció els seus destinataris”.
En 1974 Mario Gaviria Labarta
(Cortes de Navarra, 1938-2018) publicà “Ni
desarrollo regional, ni ordenación del territorio: el caso valenciano, un
informe colectivo”. En ell un grup de joves arquitectes agrupats en el grup
Vetges Tu, format per Miguel Arraiz García, Pere Joan Devesa
(Benidorm, 1951), Rafael Ferrando, Gonzalo García, Tito Llopis (Alacant, 1950),
Juan Moreno, Pedro Soler García amb
Gaviria proposaren que el llit fora
exclusivament un parc urbà.
En 1976 al Ple del 9 de gener,
la Corporació acordà fer una «zona
verda, espais lliures i els serveis complementaris que els desitjos comunitaris
demanen». Era una declaració massa ambigua quan el Pla General d'Ordenació Urbana i la llei del Pla Sud indicaven que els huit quilòmetres del vell llit estaven destinats
a ser una autopista. El 2 de desembre del 76 en la primera visita del rei Joan Carles Alfons Víctor Maria de Borbó i
Borbó-Dues Sicílies (Roma, 1938) a València
signà la cessió a la ciutat de la
propietat dels 1.100.000 m² del llit, sols quedava fora el darrer tram, entre el pont de les Drassanes i la desembocadura
que adjudicaren al port.
Proposta de Gaviria i els Arquitectes de Vetges Tu, 1974 |
Per fi el 6 de maig de 1977 l’ajuntament aprovà la requalificació del llit declarant-lo zona verda de reserva integral. L’arquitecte Joan Olmos Llorens (Massamagrell, 1947), un dels que treballà per aconseguir el Jardí del Túria afirma que bona part de l’èxit d’aturar la construcció d’una autopista va ser gràcies a la contestació del Moviment Ciutadà, tot i que ajudà molt el fet que en aquell moment l’estat estava en una situació política i econòmica molt delicada.
Proposta de Bofill en 1981 |
Una volta arribà el primer ajuntament democràtic decidiren encetar la construcció d’eixe gran jardí. En estiu de 1981 encarregaren el disseny a l’arquitecte Ricard Bofill i Leví (Barcelona, 1939). En 1982 presentà la seua proposta en una exposició a la llotja que estigué oberta els mesos de juny i juliol. La visitaren vora 100.000 ciutadans que en acabar contestaren una enquesta en la qual un 97% afirmaren estar d’acord amb el projecte.
Penya-roja en 1984 |
En 1983 s’aprovà el Pla Especial de Reforma Interior del Vell Llit del Túria que va dividir-ho en 18 trams per facilitar l’execució del projecte. El 27 de febrer de 1986 l’alcalde socialista Ricard Pérez Casado (València, 1945) encetava les obres als trams II, X i XI amb un finançament exclusivament municipal. Eixe mateix any al barri industrial de Penya-roja es col·locava la primera pedra del Palau de la Música que va dissenyar José María García de Paredes (Granada, 1924-1990), l'acabaren en 1987, fou el primer gran centre cultural construït a la ciutat en cent cinquanta anys, des de la inauguració del Teatre Principal.
Jardí al vell llit del Túria, foto Rafa Muñoz |
De 1988 a 1991 la Generalitat
aportà diners i encetaren la construcció del tram esportiu (II), els forestals (IV i V), a més del Gulliver al tram XII. Aquesta gran escultura d'un gegant xitat la van dissenyar
l’arquitecte Rafael Rivera Herráez
(València, 1950), l’artista faller Manolo
Martín López (Almenara, 1946-2005) i l’il·lustrador i dibuixant de còmics “Sento”
Vicente Llobell Bisbal (València, 1953).
La Generalitat va decidir alçar
un gran complex lúdic cultural que comptava amb un museu i una gran torre de telecomunicacions de 382
metres d’altitud, en eixos moments haguera sigut la tercera més alta del món, a
més d’un Planetari, als darrers
trams del llit. Fou l’inici de la Ciutat
de les Ciències que va dissenyar Santiago
Calatrava Valls (Benimàmet, 1951).
Ciutat de les Ciències, foto de Rafa Muñoz |
Amb el canvi de signe polític a la Generalitat
de 1995, quan entrà el PP d’Eduardo Andrés Julio Zaplana
Hernández-Soro (Cartagena, 1956), plantejaren fer modificacions al projecte de la Ciutat de les Ciències. Es va eliminar
la torre de comunicacions tot i que ja havien fet la cimentació, l’excusa fou
que presentava problemes al trànsit aeri, sembla que la dreta pensava era molt costós, tenia un pressupost previst de 14.026 milions de pessetes, uns 97
milions d’euros si li sumem l’IVA. Al seu lloc decidiren alçar el Palau de les Arts que al final costà
cinc voltes més, 478,5 milions d’euros.
Palau de les Arts, foto de Rafa Muñoz |
En 1998 s’inaugurava l’Hemisfèric, l’any 2000 ho feia el museu de les Ciències Príncep Felip i l’Umbracle, s’afegí l’Oceanogràfic en 2002, el Palau de les Arts en 2006, per finalitzar amb el pont de l’Assut d’Or i l’Àgora en 2009. El cost total de les obres arribà als 1.300 milions d’euros. A l’altra banda del riu, a l’entrada del terme a l’Assut de Rovella, es va fer un gran estany i en 2008 el Bioparc que va substituir a l’antic zoo dels Vivers.
La descontaminació de les vores del riu a la vora de la Ciutat de les Ciències provocà una gran
especulació urbanística, on abans hi havia indústries s’alçaren barris nous plens
de grans gratacels, que sols s’aturà amb l’esclafit de la crisi de 2008.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada